כיצד נמנע כשלים באיטום חדרים רטובים לדוגמא איטום מקלחת

רטיבות בחדר האמבטיה היא הסיוט השחור של כל משפץ: כסף ומחשבה רבה מושקעים בעיצובה, וכשמתגלים כשלי איטום לרוב אין מנוס מלפרק את האמבטיה, הקרמיקות והריצוף ולהתחיל הכל מהתחלה.

לפני שמזמינים לדוגמא איטום בירושלים, חשוב לדעת כי לכל איש מקצוע שיטת העבודה שלו והחומרים בהם יעדיף להשתמש, ויותר מסוג החומר חשובה מקצועיות הביצוע. בכל זאת, קיימים כמה מרכיבים קריטיים בלעדיהם לא יהיה האיטום מושלם. המאמר הבא מפרט את תנאי-הסף לעבודות איטום בחדרים רטובים סטנדרטיים, כדי שגם הלקוח הבלתי מנוסה יוכל לבטח את עצמו מפני קטסטרופות עתידיות. שימו לב: מלבד האיטום חשוב להקפיד גם על מערכת ניקוז איכותית, אולם זה כבר נושא למאמר בפני עצמו.

מתי אוטמים?

לרוב, מתבצע האיטום רק לאחר הנחת הצנרת. לעיתים יבוצע איטום גם לפניה, כתוספת ביטחון, אולם בכל מקרה אין לוותר על איטום נוסף והכרחי בטרם ריצוף החדר. לפני תחילת העבודות יש לנקות את השטח ביסודיות משאריות טיח, בטון ואבק. לאחר מכן מכינים שכבת יסוד צימנטית (תערובת בטון ממלט וחול בתוספת דבק על בסיס לטקס) ומכינים את המשטחים לקבלת חומרי האיטום:

סף בטון

במפתן האמבטיה והשירותים יוצקים סף הפרדה מבטון שימנע חדירת מים תת-רצפתית מהחדר הרטוב אל שאר הבית. סף ההפרדה נמוך ב3-5 סנטימטר מגובה הריצוף המתוכנן, לפי סוג המרצפות, ואת ההפרש בין האריח לסף ימלא חומר ההדבקה. את קצות היציקה מחברים אל הקירות בפתח החדר בעזרת ברזלי זיון.

הרבצה צימנטית

עם אותה תערובת בטון מכסים בשכבת הרבצה את כל הקירות של חדר הרחצה. שכבה זו היא איטום בסיסי ומספק למשטחים שאינם באים במגע ישיר עם מים.

רולקות

לאורך החיבור בין הרצפה והקירות, כולל בתחתית סף ההפרדה, יש ליצוק רולקות בטון. רולקה זוהי יציקה מעוגלת בצורת חצי סהר או משולש, שמבטלת את המפגש החד בין הקיר המאונך לרצפה המאוזנת, ובכך מאפשרת ביצוע אטימה טובה ונוחה יותר.

כיסוי הצנרת

סביב היקף הצינורות יוצקים כיסוי בטון, וכן בעזרת הבטון משלימים מרווחים בין הצנרת לרצפה.

החלקת הבטון

יש להחליק בתערובת הבטון ('תערובת צימנטית') את כל השטחים המיועדים לקבלת חומר האיטום: הרצפה והקירות עד גובה 10 ס"מ מעל הריצוף העתידי, וכן האזורים הרטובים בקירות – המשטחים סביב הכיורים והמקלחון, הקיר עליו תישען האמבטיה וכד'. אם מתכננים להטביע רשת אינטרגלס (ראה בהמשך) יש להקפיד על החלקה מושלמת בכל האזורים הרטובים.

המתנה לייבוש- לפי חומרי האיטום

לפחות ביומיים הראשונים מרטיבים את הבטון מינימום פעמיים ביום- פעולה שנקראת 'אשפרה'. לאחר מכן יש להמתין לייבוש הבטון בהתאם לחומר האיטום העתיד. ישנם חומרים המחייבים ייבוש מוחלט, אחרת אדים שנשארים בבטון עלולים לנתק את שכבת האיטום. חשוב לבדוק ספציפית לגבי כל חומר.

לאחר שנעשו עבודות ההכנה כמתואר לעיל, מנקים שוב את השטח ביסודיות.

וכעת אפשר לאטום

חומרי האיטום נחלקים לשני סוגים עיקריים: חומרים צימנטים וחומרים ביטומונים. בכל מקרה חשוב לעיין היטב במפרט הטכני של החברות השונות ולבצע את ההוראות בדייקנות.

איטום צימנטי

חומרי איטום צימנטים נפוצים הם 'טורוסיל', 'סיקה 107' ועוד. חומרים אלו מתאימים גם לאיטום מקומות רטובים בקירות (השטח עליו תישען האמבטיה, אזורים סביב הכיור, קירות מקלחון וכד').

לפני מריחת החומר מספיגים את השטח המיועד במים, ולאחר מכן מורחים שתיים או שלוש שכבות וביניהם זמן המתנה משתנה בהתאם להוראות היצרן. בין שכבות האיטום ברולקות ו-10 הס"מ הראשונים בגובה הקיר מעל הריצוף מדביקים רשת אינטרגלס, המקנה עמידות גבוהה ומפצה על היעדר הגמישות בחומר הצימנטי. באמצעות מסטיקי איטום ממבצעים השלמות באזורים קשים ליישום, כמו פינות או סמוך למעברי צנרת.

מייד לאחר התקשות ראשונית של החומר מבצעים אשפרה (הרטבה במים), וכן ביומיים הבאים.

איטום ביטומני

חומרים ביטומנים מתאימים (ומומלצים) ליישום על גבי הרצפה, הרולקות ו-10 הס"מ הראשונים בגובה הקיר. בשוק קיימים מותגים כמו 'ביטושילד', 'איזיגום', 'נאפופלקס' ועוד. גם כאן מורחים שתיים עד שלוש שכבות לפי הוראות היצרן ויש להמתין ביניהם לייבוש מוחלט לכל עומק השכבה.

איטום ביטומני אינו מחייב הדבקת רשת אינטרגלס ולא מצריך השלמות במסטיקי איטום. לאחר התקשות חומר האיטום מומלץ לפזר חול להגנה מפגיעות.

לעיתים רחוקות יבחר איש המקצוע לאטום את רצפת החדרים הרטובים בזפת חמה (לאחר מריחת שכבת יסוד צמנטית כמפורט לעיל: סף הפרדה בכניסה, רולקות וכו'…). גם זו אופציה אפשרית, בתנאי שמקפידים על גימור מושלם ואטימה מקסימלית.

בדיקת הצפה

לפני שמשחררים לדרכו את איש האיטום, קריטי לבצע בדיקת הצפה ולוודא שהאיטום אכן מושלם. בבדיקה מציפים את החדר במים עד גובה סף ההפרדה ובודקים שאין נזילות לחדרים הסמוכים ולקומה שמתחת.

ועכשיו, סוף-סוף, אפשר לרצף, להתקין את הכלים הסניטריים והקרמיקות המעוצבות…

באדיבות אתר טוב תודה